Călătorii, Rețete & LifestyleECONOMIETransporturi

Cele mai mari noduri de autostradă din România, construite în trei orașe mici, dar strategice

România a făcut pași importanți în dezvoltarea infrastructurii rutiere, iar trei orașe de dimensiuni modeste, Turda, Sebeș și Pașcani, au devenit puncte-cheie în rețeaua națională de autostrăzi. Deși împreună au doar 100.000 de locuitori, aceste localități găzduiesc unele dintre cele mai impresionante și complexe noduri rutiere din țară.

Turda – „triunghiul” autostrăzilor din Ardeal

Turda, municipiu din județul Cluj cu aproximativ 43.000 de locuitori, este un important centru de infrastructură rutieră. Orașul, cunoscut pentru Salina Turda și Cheile Turzii, a devenit un nod strategic al rețelei naționale de autostrăzi.

Nodul rutier din Turda leagă:

  • Autostrada A10 (Sebeș – Turda)

  • Autostrada A3 (Târgu Mureș – Cluj-Napoca)

  • Drumul Național 1

Prima autostradă care a traversat Turda, A3 Transilvania, a fost inaugurată în 2010, iar conexiunile cu A10 au fost completate în 2018. În prezent, sunt în construcție lucrări pentru Drumul Expres A3 – Tureni, ce va reduce traficul greu din oraș.

Sebeș – orașul transformat de autostrăzi

Situat la 15 kilometri de Alba Iulia, municipiul Sebeș (27.000 de locuitori) a devenit un hub economic datorită poziției sale strategice. Până în 2021, traficul greu din oraș era o problemă majoră, însă finalizarea autostrăzii A10 a schimbat complet dinamica zonei.

Nodul rutier de la Sebeș leagă:

  • Autostrada A1 (Orăștie – Sibiu)

  • Autostrada A10 (Sebeș – Turda)

Cu o lungime de aproximativ 5 km, acest nod include trei pasaje peste A1, două pasaje peste calea ferată și un pasaj peste râul Sebeș. Dezvoltarea infrastructurii a contribuit la atragerea unor investiții majore, precum uzinele Daimler și Timber.

Pașcani – viitorul „turbion” al Moldovei

Orașul Pașcani (30.000 de locuitori), situat în regiunea Moldovei, se află în plin proces de transformare. Aici este în construcție unul dintre cele mai spectaculoase noduri rutiere din țară, o intersecție de tip „turbion” între două autostrăzi-cheie:

  • Autostrada A7 (Ploiești – Siret)

  • Autostrada A8 (Târgu Mureș – Ungheni)

Nodul va fi situat la 7 km de Pașcani, ocupând o suprafață de 220 de hectare. Designul său unic include 12 pasaje și bretele cu raze cuprinse între 400 și 600 de metri, fiind o premieră pentru infrastructura rutieră din România. Finalizarea lucrărilor este prevăzută pentru 2025.

Importanța acestor noduri rutiere

Cele trei orașe, deși mici, joacă un rol crucial în rețeaua națională de autostrăzi, asigurând conexiuni rapide între regiunile istorice ale României. Odată finalizate toate proiectele, aceste noduri vor contribui semnificativ la fluidizarea traficului și la dezvoltarea economică a zonelor adiacente. Foto: Asociația Pro Infrastructură