România, lider negativ la decese rutiere în UE
România continuă să fie țara cu cele mai multe decese rutiere din Uniunea Europeană, deși numărul victimelor a scăzut ușor în 2024. Conform datelor publicate de Comisia Europeană, aproximativ 19.800 de persoane au murit în accidente rutiere în UE anul trecut, cu 600 mai puține față de 2023, ceea ce reprezintă o reducere de 3%.
România, pe primul loc la decese rutiere în UE
În timp ce Suedia, Malta și Danemarca au cele mai sigure drumuri, cu sub 25 de decese la un milion de locuitori, România și Bulgaria continuă să aibă cele mai ridicate rate de mortalitate rutieră.
România a raportat 77 de decese la un milion de locuitori, iar Bulgaria 74, aproape dublu față de media UE, care este de 44.
Totuși, se observă o ușoară îmbunătățire:
- Numărul deceselor în 2024 a fost cu 4% mai mic față de 2023.
- Comparativ cu 2019, reducerea este de 21%.
- Alte state, precum Lituania, Polonia, Slovenia și Estonia, au avut scăderi încă mai mari, de peste 30%.
Drumurile rurale, cele mai periculoase
Potrivit datelor Comisiei Europene, 52% dintre accidentele mortale au loc pe drumurile rurale, unde infrastructura este mai slab dezvoltată și riscurile sunt mai mari.
Principalele categorii de victime:
- Șoferi și pasageri – majoritatea deceselor.
- Motocicliști – 20% dintre victime.
- Pietoni – 18% dintre victime.
- Bicicliști – 10% dintre victime.
Măsuri propuse pentru reducerea accidentelor
Pentru a combate numărul ridicat al accidentelor, Uniunea Europeană a introdus mai multe măsuri, inclusiv:
- Actualizarea regulilor pentru permisele de conducere, astfel încât șoferii să fie mai bine pregătiți.
- Legislație mai strictă pentru inspecțiile tehnice periodice.
- Monitorizarea transfrontalieră a respectării normelor rutiere, pentru a se asigura că șoferii străini respectă regulile din fiecare țară.
Apostolos Tzitzikostas, comisar european pentru transport sustenabil, a subliniat că reducerea cu 3% a numărului de decese rutiere este insuficientă și că trebuie accelerate eforturile pentru creșterea siguranței rutiere, mai ales în zonele cu risc ridicat.
Obiectivul UE: zero decese până în 2050
UE și-a propus să reducă la jumătate numărul deceselor până în 2030 și să atingă „Viziunea Zero” până în 2050, eliminând complet decesele cauzate de accidente rutiere. Pentru aceasta, se iau în calcul investiții suplimentare în infrastructură, digitalizare și reguli mai stricte pentru participanții la trafic.